Här är lite om de första åren...

 

Här började det

1982 provade han Go-kart för första gången och sedan dess har allt kretsat kring motorsporten.

1987-1988

1983-1988 tävlade Mattias i olika juniorklasser i Go-kart (F-micro. F-mini. Formel Nordic. Junior A). 1988 när han var 15 år lyckades han bli 2:a i Junior VM i Italien.

1989-1990

1989 – 1990 tävlade Mattias vidare i Go-kart men då som senior (i klasserna Interkontinental A, Super 100 och Formel A). 1989 blev han 5:a i Europeiska mästerskapen. 1990 var hans sista år i go-kart och då blev han svensk mästare och 7:a i Världsmästerskapet (VM)

1991-1992

1991-1992 tog Mattias det stora steget från Go-karten till stora racerbilar. Han tävlade i 2 år i Fomel Opel Lotus. 1992 blev han 2:a i det Skandinaviska mästerskapet med minsta möjliga marginal.

1993

1993 tog Mattias steget upp till Fomel 3. Det är den mest avancerade formelbilen Man kan tävla med i Norden. Han blev 2:a i det Nordiska mästerskapet.

1994

1994 kör Mattias Renault Clio Cup i Norden. Det var första året han körde en standardbil och även en framhjulsdriven sådan. Han blev 2:a de två första racen men efter ett par krockar under säsongen bara 6:a i mästerskapet.

1995

1995 tar Mattias ännu ett stort steg i karriären genom att åka till USA och tävla i Barber Dodge Pro Series. Serien är 12 tävlingar och man kör på permanenta banor, stadslopp och även ovalbanor. Mattias blir 2:a som bäst i ett lopp och 6:a totalt i det amerikanska mästerskapet.

1996

1996 fick Mattias chansen att ta steget upp och tävla i Indy Lights. Det berodde på att han efter –95 års säsong gjorde fantastiskt bra testkörning för ett team och fick därför köra några lopp för dem under 1996.

1997

1997 tävlar Mattias vidare i USA. Han kör några race i Barber Dodge Pro Series och även i Toyota Atlantic. (bilden)

1998

1998 är Mattias tillbaka i IndyLights igen och i samma team som –96.
Han gör sitt bästa race i IndyLights i Long Beach, Kalifornien och blir 7:a i racet.